Last blog. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Lemmens - WaarBenJij.nu Last blog. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Lemmens - WaarBenJij.nu

Last blog.

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

16 Juli 2014 | Vietnam, Hanoi

Al 4 pogingen heb ik nu gedaan om een start te maken om deze blog te schrijven.
Damn, het zit er nu toch echt op. Gemixte gevoelens. Ik ben erg blij dat ik naar huis ga, na vier maanden verheug ik me erop op de mensen te zien die ik heb gemist. Krentenbollen, een frietje, tosti's Ooh en de carpaccio van Guust komen steeds dichterbij :)
Van de andere kant ben ik verdrietig dat ik vertrek. Ik heb zo'n fijne tijd gehad. Ik ben enorm trots op mezelf dat ik alles wat ik heb gedaan en bereikt zelf heb gedaan. Ik heb een totaal andere kant van mezelf ontdekt en dat voelt goed. Een positieve 'vibe' dat is wat deze reis me heeft meegegeven.

Back to the last adventures:
Natalie en ik hebben vanaf Hoi An samen naar het noorden gereisd, gek genoeg vertrekken we allebei vandaag. Dit kwam perfect uit en zijn we samen dingen gaan ondernemen.
Vorige week zijn we de week begonnen met een trip naar Sapa. Het was een busrit van ongeveer 14 uur, 's ochtends kwamen we om half 6 aan. Toen we eenmaal uit de bus waren en 'wakker aan het worden waren' bleek dat de bus al voorbij onze 'drop off' was gereden. Toen we de bus crew vroegen waarom ze ons niet wakker hadden gemaakt voor de stop (ze wisten waar we eruit moesten), spraken ze ineens geen engels meer! Nou, de combinatie: ochtend humeur, liegende mensen, kleine paniek én irritante locals die als mieren op je afrennen om je spullen te verkopen zorgde ervoor dat ik het idee had dat de grond onder mijn voeten vandaan zakte en ik mijn oogspier spastische trekjes kreeg. Witheet werd ik en voor het eerst in vier maanden gaf ik iemand een uitbrander. Wat er vervolgens wel voor zorgde dat ze engels spraken en ons netjes brachten naar de plaats waar ze ons eigenlijk naartoe hadden moeten brengen.

Aangekomen op de juiste locatie kregen we ontbijt en konden we douchen. We moesten twee uurtjes wachten, gelukkig hadden ze erg fijne banken waar ik nog even als een roosje op heb geslapen.
De trekking was met een groep van 7 personen en vanaf het begin klikte het tussen ons allemaal erg goed! Tijdens de trekking liepen de locals mee, 'wat gezellig' dat was tenminste wat iedereen dacht. Tijdens de trekking waren ze erg behulpzaam en vriendelijk. De hele trekking liep ik met een locaal meisje van 16, ze had een jas aan waardoor het leek alsof ze zwanger was, zeker wist ik het niet en ik vond het eng om te vragen.
Eenmaal aangekomen in het dorpje waar we sliepen kreeg ik antwoord op mijn vraag: de vriendelijke locals leken in een handomdraai bezeten door de duivel. Ze zeiden omdat ze ons de hele tour hadden begeleid dat we iets van ze moesten kopen. Ineens werd me duidelijk dat de 'zwangere' buik niet zwanger was maar een bult tasjes, armbandjes en zelfs kussenslopen! Een geheel assortiment waar ik uit kon kiezen. Wauw dit was zo overweldigend, niet alleen voor mij maar voor iedereen dat we hersenloos allemaal maar iets hadden gekocht van onze 'buddy'. Natuurlijk voor een veel te hoge prijs ;) maar ach, wat voor mij €6 euro is, is voor hen 6 keer eten.
De eerste nacht brachten we door in een homestay. De familie had een heerlijke traditionele Vietnamese maaltijd bereid. Ooh wat was dat lekker zeg! 's avonds dronken we locale rijstwijn (heel vies) en was het erg gezellig met de groep. De volgende ochtend hadden we bananen pannekoeken met honing als ontbijt! Daarna vertrokken we door de bergen naar een waterval en daarna terug naar het dorp. Een echte zware trekking als ik eerder had gedaan was het niet maar het uitzicht was prachtig! We liepen door jungle, rijstvelden en bergen. De tweede nacht sliepen we in een hostel.
De volgende dag was het tijd om weer met de bus richting Hanoi te gaan.

Aangekomen in Hanoi hadden we een dag om te relaxen en om ons voor te bereiden op de Ha Long Bay trip. We vertrokken afgelopen vrijdag met de bus van Hanoi naar Halong city, daar begon onze boottrip. De eerste nacht sliepen we op de boot. We hadden een super schattige en mooie slaapcabine. Oh en het eten op de boot was echt super! Het uitzicht was erg bijzonder om te zien, het voelde zo onwerkelijk om er daadwerkelijk te zijn. De eerste dag bezochten we een grot in een van de vele rotsen en gingen we kajakken. 's avonds werd de avond afgesloten met een potje karaoke, thats the way the Asians like it ;)!
De volgende dag vertrokken we naar het eiland waar we die nacht ook hebben geslapen. Dat was gaaf zeg! Een soort privé strand met mooie bungalows, echt heel relaxed. Ik realiseerde me dat dit echt de beste afsluiting van mijn reis was. Tijdens de Ha Long Bay trip hebben we ook leuke mensen leren kennen waarmee we een erg gezellige tijd hebben gehad.
Als afsluiting van de trip leerde we hoe we thuis gemakkelijk en snel Vietnamese loempia's kunnen maken. Iedereen mocht er een maken en natuurlijk na afloop zelf opeten.

Terug in Hanoi heb ik vooral gerelaxed, genoten van het eten en een leuke tijd gehad met alle mensen die ik er heb leren kennen. Plus, kon ik eeeeeeeindelijk souvenirs shoppen en ik moet zeggen, ik heb flink mijn best gedaan ;). Gisteravond ben ik met Natalie naar the 'waterpuppet show' geweest en hebben we daarna nog wat cocktails en gin tonics burgermeester gemaakt.
Vanmorgen heb ik al mijn spullen ingepakt en vanavond om kwart over 11 mijn tijd (kwart over 6 Nederlandse tijd) vlieg ik terug naar huis.

Lastig om deze blog af te sluiten.

Tot snel, dat lijkt me met meest gepast.
XS!

  • 16 Juli 2014 - 08:33

    Monique:

    Hey meis,
    Wat goed om te lezen wat deze reis met
    je doet/gedaan heeft. Ik ben trots op je!
    Het verhaal dat je jezelf leert kennen, klopt dus toch? ;)

    Geniet nog van de laatste uurtjes daar,
    heb een veilige terugreis en tot donderdag!
    Xx

  • 16 Juli 2014 - 10:25

    Sigrid:

    Hee Suus,

    Tjee wat is dat snel gegaan. Het zal wel weer wennen worden in dit gestreste wereldje dat Nederland heet.
    Ik hoop dat je een fijne terugreis hebt en zie je vast wel weer door het Gemertse fietsen (of bij de Appie met jullie mam ;-P

    Heb je gezien dat jouw blog ruim 2000 keer is gelezen, dat moet toch wel betekenen dat heel veel mensen je graag volgen en daarbij misschien wel missen.

    Tot snel lieve Suus xx

  • 16 Juli 2014 - 13:07

    Mama:

    hoi suusje,

    nu mag je het lezen, weer een hele fijne week gehad zo te zien, jammer dat je een beetje ziek was. nu ben je al op het vliegveld en wacht je ongeduldig tot je naar huis mag. wij wachten hier ook ongeduldig tot je er morgenvroeg bent. wat zullen we blij zijn. ik wens je een hele goede reis toe en zie je eindelijk weer....
    tot over enkele uurtjes. xxx hvj mama

  • 18 September 2014 - 14:37

    Ziys:

    Hoi Suzanne,

    Leuk om je morgen weer te zien. Als ik jouw verhalen lees, proef ik dat dit zeker niet jouw laatste verre reis is geweest. Reizen is erg verslavend weet ik uit ervaring. Tot snel!

    Groet,
    Ziya

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 05 Dec. 2013
Verslag gelezen: 2441
Totaal aantal bezoekers 8065

Voorgaande reizen:

23 Maart 2014 - 17 Juli 2014

Azië

Landen bezocht: